UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem
 

Logopeda

Spis treści

 

 

Rozwój mowy dzieci pięcioletnich

 

Wypowiedzi dziecka pięcioletniego przyjmują formę realizacji wielozdaniowej. Dziecko chętnie opowiada o przebiegu jakiegoś wydarzenia, relacjonuje obejrzany film lub przewiduje fakty, które jego zdaniem mogą zaistnieć. W swoich wypowiedziach uwzględnia kolejność zdarzeń i zależności przyczynowo-skutkowe. Potrafi opisać przedmioty podając ich cechy charakterystyczne oraz możliwości zastosowania tych przedmiotów.

 

Zanikają nieprawidłowości gramatyczne, dziecko dokonuje autokorekty i chętnie poprawia innych. Wymowa doskonali się.

 

Głoska „r" wymawiana jest prawidłowo, czasem można obserwować fakty hiperpoprawności. Dziecko wcześniej wymawiało „l" zamiast „r", teraz „r" pojawia się tam, gdzie należałoby artykułować „l". Po kilku tygodniach lub miesiącach wymówienia te ustępują samoistnie.
Dziecko wymawia także sz, ż, cz, dż. Wszystkie głoski dźwięczne brzmią dźwięcznie.

 

Ustalenie się wymowy powinno być zakończone ostatecznie do 6 roku życia, ale proces rozwoju języka trwa nadal. Dziecko uczy się nowych wyrazów, wypowiedzi wzbogacają się wraz ze zdobywaniem doświadczeń i rozszerzaniem wiedzy o nowych zjawiskach otaczającej nas rzeczywistości.